Jak działają silniki spalinowe w samochodach?

Samochód to aktualnie rzecz, bez której nie wyobrażamy sobie codziennego funkcjonowania. Jego obecność towarzyszy nam niemalże zawsze, gdy wychodzimy z domu. W ciągu roku pokonujemy nim trasy w odległości średnio kilku tysięcy kilometrów. Spora część z nas prowadzi te pojazdy, a jeszcze inni są ich pasażerami.  

Czy kiedykolwiek jednak przyszło nam do głowy, na jakiej podstawie to wszystko działa i jak jest zbudowane? Co robi silnik i dlaczego zasilany jest akurat takim rodzajem paliwa? Istnieją dwie najpopularniejsze techniki, o które opartych jest większość poruszających się po drogach pojazdów. 

Silnik spalinowy benzynowy 

Silniki zasilane paliwem oktanowym działają na zasadzie przemiany energii chemicznej w mechaniczną. W całym cyklu ich działania, kluczowym elementem jest pojawienie się iskry powodującej wybuch. Całość procesu składa się z czterech etapów, określanych jako suwy. Dlatego też na silniki te mówi się “czterosuwowe”.  ~BlingFactory.pl

W pierwszym etapie, poprzez układ dolotowy do cylindrów wtłaczane jest powietrze, a zaraz po nim paliwo z wtryskiwaczy po uprzednim jego sprężeniu. Gotowa mieszanka powietrzno – paliwowa ulega wybuchowi pod wpływem iskry, przez co następuje rozprężenie czynników i tym samym ruch tłoka w cylindrze. Zostaje jeszcze kwestia spalin, które po wybuchu usuwane są kanałem wylotowym i wypuszczane do atmosfery przez wydech. 

Jak działają silniki spalinowe w samochodach?  

Silnik wysokoprężny (diesla) 

Tego typu jednostki napędowe są drugimi względem popularności na świecie. Można nazywać je silnikami wysokoprężnymi, silnikami diesla, czy chociażby samozapłonowymi. Ostatnia nazwa może sporo zasugerować nam w kontekście tego, co odróżnia te jednostki od silników benzynowych.  

Otóż, w celu uruchomienia takiego silnika, nie jest konieczne występowanie iskry. Mianowicie, etapami schemat jest bardzo podobny. Do cylindra wtłaczane jest sprężone powietrze. Następnie, czynnik ten rozgrzewa się do bardzo wysokiej temperatury sięgającej dziewięciuset stopni Celsjusza. Dopiero w tym momencie odbywa się wtryśnięcie oleju napędowego, co powoduje zapłon i uruchamia silnik.